Pages

miercuri, 2 iulie 2014

Alimentatia in timpul sarcinii


Cand afli ca esti insarcinata, mai ales daca este prima data, incepi sa-ti pui intrebari in legatura cu stilul de viata pe care va trebui sa il ai de acum inainte. Ce ai voie sa mananci dar mai ales ce anu ai voie sa mananci cat timp esti insarcinata?
Partea buna este ca te poti relaxa, nu exista o "reteta" general valabila. Cu toate acestea exista anumite alimente recomandate si altele pe care va trebui sa le excluzi complet din alimentatie.
In primul trimestru de sarcina corpul tau iti va fi cel mai bun ghid in multe situatii, inclusiv in ceea ce priveste alimentatia.
Cel mai bun exemplu cred ca este cel personal, sarcina mea avand 7 saptamani si 3 zile in acest moment. Inca de la 6 saptamani corpul meu nu mai accepta mancarurile pe baza de carne (oricat am incercat eu sa-mi mentin vechiurile obiceiuri). Singurul mod in care mai pot manca ceva din carne este sa fie fripta pe tigaie sau fiarta (good old ways). Nimic tocat (adio chiftele), nimic afumat (ahh, scarita si carnati), nimic prajit in ulei, gretos, greoi. Dupa acestea au urmat branzeturile. De exemplu nu ma pot gandi la unt sau smantana, crema de branza sau orice tip de lapte fara sa am senzatia de greata.
Asadar ramanem cu fructe si legume in meniu. Tatal lui bebe a zis ca sigur e fata la cat de pretentios e :D
Tinand cont de "graviditatea" situatiei, dupa o documentare temeinica (pentru ca vrem sa stim ce si cum mancam astfel incat sa nu-i facem rau bebelului) va prezint cu doua liste orientative pentru gravidute:

Alimente indicate in timpul sarcinii:

- oua (sunt pline de proteine dar le puteti manca numai gatite foarte bine, nu crude sau cu galbenusul moale)
- somon (bogat im omega 3, nu consumati mai mult de 300 gr/saptamana)
- fasole (aici intra cam toate tipurile de fasole: fasole normala, linte, fasole neagra, naut etc. Acestea contin cele mai multe fibre si proteine din toate legumele)
- popcorn si cereale integrale (da, popcornul este o cereala integrala. Qinoa, fulgi de ovaz, orz etc. sunt toate bogate in fibre si nutrienti)
- nuci (un snack perfect)
- iaurt grecesc (de obicei iaurtul grecesc are de doua ori proteinele unui iaurt normal. Orice iaurt este o sursa buna de calciu, calciu de care bebelul tau are nevoie si nu vrei sa ia din cantitatea limitata pe care tu o ai)
- legume cu frunze verzi (sau ca sa ma fac mai bine inteleasa: spanac, stevie, salata, toate bogate in vitamina A, C, K si nutrienti)
- carne slaba (gatiti foarte bine carnea. Sa nu fie in sange sau rozalie ci perfect patrunsa. Evitati mancarurile tip fast food, altfel riscati sa-i transmiteti copilului toxoplasma, salmonela, listeria si alte bacterii si paraziti)
- legume si fructe colorate (fiecare grupa de culori are propriul aport de vitamine si minerale. Mai mult decat atat, hranindu-va cu legume si fructe exista sansa ca bebe sa recunoasca gustul mai tarziu si sa le accepte cu usurinta in alimentatie)

Alimente neindicate in timpul sarcinii:

- orice implica oua crude sau negatite corespunzator (maioneza, crema de oua, inghetata facuta in casa cu oua crude, oua ochiuri moi, oua fierte moi)
- branzeturi nepasteurizate sau cu mucegai 
- carne: ficat, sunca de parma, carne la conserva, carne pe gratar, pate proaspat, in principal mezeluri
- peste/fructe de mare: stridii, rechin, peste spada, sushi si alte tipuri de peste crud, ton la conserva. Problema cu pestii mari este cantitatea de mercur pe care o au asa ca evitati-i.
- cafea: cafeaua in cantitati mici nu dauneaza dar mai mult de 2-3 cesti pe zi reprezinta un pericol pentru sarcina
- alcool: aici nu exista cantitati sigure asa ca cel mai bine ar fi sa stati departe de bauturile alcoolice
- suplimenti alimentari: consultati-va doctorul intotdeauna inainte de a lua orice fel de supliment alimentar. medicamentele sunt clar taiate de pe lista.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...